De technische regels in de Formule 1 zijn te ingewikkeld en moeten versimpeld worden. Dat stelt Ferrari-president Sergio Marchionne, die vindt dat de autofabrikanten daar veel inspraak bij moeten hebben.

Tijdens Ferrari’s jaarlijke persmoment gedurende haar kerstviering, verklaart Marchionne dat ‘de regels te ingewikkeld zijn geworden’. “We hebben advocaten nodig om het reglement te begrijpen en interpreteren, dus zo kan het niet verder.”

“De regels moeten simpeler, en ze moeten opgesteld worden door engineers in plaats van advocaten”, vindt de president van zowel Ferrari als het overkoepelende Fiat Chrysler Automobiles.

Hoewel Formule 1-uitbater Bernie Ecclestone eerder zelfs stelde dat het reglement doorgescheurd moet worden, vindt Marchionne het een slechte zaak dat Ecclestone – en FIA-president Jean Todt – recentelijk een mandaat van de FIA kregen om wijzigingen in de sport door te voeren.

“Wij vinden dat een slechte zet, want we vinden dat het veranderen van de regels op een zorgvuldig afgestemde wijze moet gebeuren”, reageert Marchionne, die zegt ook voor andere in de Formule 1 actieve autofabrikanten als Mercedes en Renault te spreken. “Zij denken er net zo over.”

“We geven honderden miljoenen euro’s uit in en aan deze sport, dus we willen niet dat er met het maken van beslissingen over één nacht ijs wordt gegaan. Ecclestone en de FIA willen bijvoorbeeld een goedkopere en simpelere motor introduceren, maar dat staat haaks op onze belangen.”

“Wij racen om onszelf te bewijzen en te laten zien dat we dit soort hightech krachtbronnen kunnen produceren en ontwikkelen, wat ook relevant is voor onze straatauto’s. Als dat hele proces wordt ondermijnd, heeft meedoen weinig zin voor Ferrari”, waarschuwt Marchionne.

De Canadees-Italiaanse zakenman benadrukt dat hij het ‘een grote schande’ zou vinden als Ferrari zich gedwongen zou voelen de Formule 1 te verlaten, maar beklemtoont tevens dat dit dreigement serieus is. “We kunnen niet over ons heen laten lopen zonder te protesteren of reageren.”

Dat laatste is ook waarom Ferrari recentelijk haar veto heeft gebruikt om een prijslimiet voor de huidige motoren te blokkeren, legt Marchionne uit. “In commercieel opzicht sloeg dat nergens op en wij willen de voorwaarden van het leveren van motoren ook niet van de F1 commissie laten afhangen.”

Ferrari heeft de Formule 1 daarbij niet zo erg nodig dat het zich met een (motor)formule of voorwaarden laat opzadelen waar het niets aan heeft en niets voor voelt. “Als het moet, vinden we wel een andere klasse om in te racen, in te winnen en te laten zien wat we kunnen.”