Sutton Images
Daan de Geus
23 augustus 2017
Met de start van de tweede seizoenshelft begint ook de transfer- en geruchtenmolen weer te draaien. Deze vier coureurs moeten presteren in de rest van de races. Het zijn namelijk niet alleen hun huidige zitjes die op het spel staan. Hun toekomst staat dat ook.
Jolyon Palmer – Renault
Sport is meer dan statistiek, met pech vaak een verzachtende factor, maar de cijfers vertellen in Palmers geval een pijnlijk eenduidig verhaal. In de kwalificatiestrijd krijgt hij na elf raceweekends met 10 – 0 klop van Nico Hülkenberg (Palmer deed in Azerbeidjzan niet mee aan de kwalificatie, red.), qua WK-punten staat het 26 – 0 in het voordeel van Hülkenberg. In de strijd om een hogere WK-klassering, kan Renault, momenteel achtste, een tweede puntenpakker echter goed gebruiken. Dat Renault heeft verklaard niet van plan te zijn Palmer te vervangen, klinkt toch een beetje als een voetbalclub die het vertrouwen uitspreekt in een trainer, waarna die twee dagen later op straat staat. Het werkt immers volop mee aan een mogelijke comeback van Robert Kubica, terwijl het geen geheim heeft gemaakt van interesse in Carlos Sainz, Esteban Ocon en Sergio Pérez. Palmer lijkt voor de rest van dit jaar vooral te moeten hopen dat Renault voor iemand gaat die niet nu al kan instappen. Zijn kansen voor 2018 zijn zolang hij het tij niet keert gelijk aan zijn puntenscore: nul. Felipe Massa – Williams
Voor Massa was eind vorig jaar geen plaats meer in de Formule 1, maar de Braziliaan maakte zonder ook maar een race te missen een ‘comeback’ toen Williams hem belde na het vertrek van Valtteri Bottas. Massa is sindsdien, naast de jonge rookie Lance Stroll, de kopman van het team uit Grove, en hengelt zelf alweer opzichtig naar een nog langer verblijf. Toch is dat lang niet gegarandeerd. Williams heeft al gezegd geen haast te hebben met het zoeken van coureurs voor 2018. Met Strolls plekje zo goed als gegarandeerd door het geld dat hij meebrengt, roept het de vraag op: zijn er betere opties dan Massa op de markt? De namen Pérez en Sainz zijn genoemd, maar voor hun zal de vraag zijn: is Williams een betere optie dan Force India of Toro Rosso? Ook niet onbelangrijk, is of Williams een coureur met geld zoekt. Het team zakte de afgelopen jaren van de derde naar de vijfde plek in het WK – en ook die is nog niet gegarandeerd – wat het team in de balans zal merken, want het prijzengeld zakt daardoor ook. Daniil Kvyat – Toro Rosso
Ruim een jaar na zijn degradatie van Red Bull naar Toro Rosso heeft Kvyat de herkansing die hij heeft gekregen nog niet volop gepakt, met dit jaar slechts vier punten na elf races, terwijl teamgenoot Sainz op 35 staat. Met slechts een paar puntjes meer, had Toro Rosso nu echter niet zesde in het WK gestaan, maar op de vijfde plek die het zo graag wil. Toch houden Red Bull en Toro Rosso vertrouwen in Kvyat. Hij heeft de snelheid, menen ze. Wél is hij opgeroepen met ‘meer discipline’ te rijden, want er staan meer straf- dan WK-punten achter Kvyats naam. Om Red Bull over de streep te trekken voor hem te gaan en niet voor pupil Pierre Gasly, die vorig jaar de GP2 won en afgelopen weekend een reminder gaf van wat hij kan met zijn eerste zege in de Japanse Super Formula, moet Kvyat die balans omdraaien. Pascal Wehrlein – Sauber
Vijf punten in een aftandse Sauber, bij vlagen razendsnel in de kwalificatie en hij kan op steun van Mercedes rekenen: het is eigenlijk bizar dat Wehrlein moet vrezen voor zijn Formule 1-toekomst. Aan zijn prestaties ligt het ook niet, al zal de marge met teamgenoot Marcus Ericsson soms wellicht wat groter moeten zijn om deze écht overtuigend te noemen. Nu Sauber een nieuwe motordeal met Ferrari heeft voor 2018, lijkt het er echter op dat er volgend jaar in elk geval één Ferrari-protegé rijdt. Er zingen zelfs geruchten rond dat al zeker is dat Charles Leclerc een zitje krijgt, wat Wehrleins kansen – met Ericsson die naar verluidt nauwe banden heeft met Sauber-eigenaar Longbow Finance – niet best maakt. Alles ligt dus open voor Wehrlein, die in elk geval nog een half jaar een podium heeft om zich aan andere teams te presenteren.
Sport is meer dan statistiek, met pech vaak een verzachtende factor, maar de cijfers vertellen in Palmers geval een pijnlijk eenduidig verhaal. In de kwalificatiestrijd krijgt hij na elf raceweekends met 10 – 0 klop van Nico Hülkenberg (Palmer deed in Azerbeidjzan niet mee aan de kwalificatie, red.), qua WK-punten staat het 26 – 0 in het voordeel van Hülkenberg. In de strijd om een hogere WK-klassering, kan Renault, momenteel achtste, een tweede puntenpakker echter goed gebruiken. Dat Renault heeft verklaard niet van plan te zijn Palmer te vervangen, klinkt toch een beetje als een voetbalclub die het vertrouwen uitspreekt in een trainer, waarna die twee dagen later op straat staat. Het werkt immers volop mee aan een mogelijke comeback van Robert Kubica, terwijl het geen geheim heeft gemaakt van interesse in Carlos Sainz, Esteban Ocon en Sergio Pérez. Palmer lijkt voor de rest van dit jaar vooral te moeten hopen dat Renault voor iemand gaat die niet nu al kan instappen. Zijn kansen voor 2018 zijn zolang hij het tij niet keert gelijk aan zijn puntenscore: nul. Felipe Massa – Williams
Voor Massa was eind vorig jaar geen plaats meer in de Formule 1, maar de Braziliaan maakte zonder ook maar een race te missen een ‘comeback’ toen Williams hem belde na het vertrek van Valtteri Bottas. Massa is sindsdien, naast de jonge rookie Lance Stroll, de kopman van het team uit Grove, en hengelt zelf alweer opzichtig naar een nog langer verblijf. Toch is dat lang niet gegarandeerd. Williams heeft al gezegd geen haast te hebben met het zoeken van coureurs voor 2018. Met Strolls plekje zo goed als gegarandeerd door het geld dat hij meebrengt, roept het de vraag op: zijn er betere opties dan Massa op de markt? De namen Pérez en Sainz zijn genoemd, maar voor hun zal de vraag zijn: is Williams een betere optie dan Force India of Toro Rosso? Ook niet onbelangrijk, is of Williams een coureur met geld zoekt. Het team zakte de afgelopen jaren van de derde naar de vijfde plek in het WK – en ook die is nog niet gegarandeerd – wat het team in de balans zal merken, want het prijzengeld zakt daardoor ook. Daniil Kvyat – Toro Rosso
Ruim een jaar na zijn degradatie van Red Bull naar Toro Rosso heeft Kvyat de herkansing die hij heeft gekregen nog niet volop gepakt, met dit jaar slechts vier punten na elf races, terwijl teamgenoot Sainz op 35 staat. Met slechts een paar puntjes meer, had Toro Rosso nu echter niet zesde in het WK gestaan, maar op de vijfde plek die het zo graag wil. Toch houden Red Bull en Toro Rosso vertrouwen in Kvyat. Hij heeft de snelheid, menen ze. Wél is hij opgeroepen met ‘meer discipline’ te rijden, want er staan meer straf- dan WK-punten achter Kvyats naam. Om Red Bull over de streep te trekken voor hem te gaan en niet voor pupil Pierre Gasly, die vorig jaar de GP2 won en afgelopen weekend een reminder gaf van wat hij kan met zijn eerste zege in de Japanse Super Formula, moet Kvyat die balans omdraaien. Pascal Wehrlein – Sauber
Vijf punten in een aftandse Sauber, bij vlagen razendsnel in de kwalificatie en hij kan op steun van Mercedes rekenen: het is eigenlijk bizar dat Wehrlein moet vrezen voor zijn Formule 1-toekomst. Aan zijn prestaties ligt het ook niet, al zal de marge met teamgenoot Marcus Ericsson soms wellicht wat groter moeten zijn om deze écht overtuigend te noemen. Nu Sauber een nieuwe motordeal met Ferrari heeft voor 2018, lijkt het er echter op dat er volgend jaar in elk geval één Ferrari-protegé rijdt. Er zingen zelfs geruchten rond dat al zeker is dat Charles Leclerc een zitje krijgt, wat Wehrleins kansen – met Ericsson die naar verluidt nauwe banden heeft met Sauber-eigenaar Longbow Finance – niet best maakt. Alles ligt dus open voor Wehrlein, die in elk geval nog een half jaar een podium heeft om zich aan andere teams te presenteren.
Gerelateerd nieuws
Guanyu Zhou eindelijk in de punten namens Sauber: ‘Wat een opluchting’
01 december 2024 19:40 - GP Qatar
Officieel: Audi slaat handen ineen met Qatar voor Formule 1-debuut
29 november 2024 16:00 - GP Qatar
‘Deal tussen Qatar en Audi beklonken, Sauber wordt deels verkocht’
29 november 2024 11:00 - GP Qatar
Hoe bereidt een rookie zich voor op Formule 1? ‘Acht uur per dag in de simulator’
27 november 2024 17:00 - Nieuws