Antonio Giovinazzi krijgt na een moeizaam 2019 een tweede kans in 2020. Aan hem de taak om uit de schaduw van veteraan Räikkönen te treden en te tonen dat hij beter is dan de middelmaat.
Met Antonio Giovinazzi stond er voor het eerst sinds 2011 weer een Italiaan een seizoen lang op de grid, en helemaal mooi: bij een half-Italiaans team. Nadat hij in 2017 al twee races reed voor Sauber, kon ‘Gio’ de hoge verwachtingen in zijn eerste volledige seizoen echter niet inlossen. In de eerste seizoenshelft werd hij overschaduwd door zijn ervaren teamgenoot Räikkönen. Hij beleefde een moeilijke start en scoorde pas in de negende race in Oostenrijk een punt. Het sportief dieptepunt kwam in België, toen hij crashte in de laatste ronde terwijl hij op weg was naar een puntenfinish. Die crash maakte bijna een einde aan een zijn toekomst bij Alfa.
Gelukkig wist Giovinazzi het tij te keren en sloot hij het seizoen sterk af. Na de zomerstop had hij zelfs de overhand over Räikkönen in de kwalificatie. Alfa Romeo was tevreden over zijn reactie, zodat hij dit jaar een tweede kans krijgt bij het team uit Hinwil. Maar hij mag zijn huid dan net gered hebben, hij blijft een Ferrari-protegé en dat betekent dat de druk er vol op zit. Kan de Italiaan uit de schaduw van Räikkönen treden? Eén ding is zeker: met 26 jaar is hij de jongste niet meer en dus moet hij in 2020 koste wat kost zijn doorbraak maken.
Resultaten
Overwinningen
WK-klasseringen
2019
14 punten, 17e
2017
0 punten, 22e
Mijlpalen
Debuut
FORMULE 1-DEBUUT
26 maart 2017, Grand Prix van Australië, Sauber, 12e
Eerste keer
Eerste keer in de punten
30 juni 2019, Grand Prix van Oostenrijk, Alfa Romeo, 10e
Carrière
Teams
2019-2020
Alfa Romeo
2017
Sauber
Voor de F1
2016
GP2, 2e met 5 overwinningen
2015
Formule 3 Euro, 2e met 6 overwinningen, F3 Masters 1e, F3 Macau 4e, DTM 2 races
2014
Formule 3 Euro, 6e met 2 overwinningen
2013
Formule 3 Euro, 17e, Britse Formule 3, 2e met 2 overwinningen, F3 Masters 10e
2012
Formula Pilota China, kampioen met 6 overwinningen