Het internationale tribunaal van de FIA velt morgen zijn uitspraak in de zaak over de bandentest van Mercedes voor Pirelli. Hoog tijd om de standpunten die vandaag zijn geuit naast elkaar te leggen.

Mercedes voerde daags na de Grand Prix van Spanje een driedaagse test uit voor Pirelli. De Italiaanse bandenfabrikant testte daarin rubber dat mogelijk voor volgend jaar gebruikt gaat worden. Dit doet het wel vaker. Zo hadden de Italianen in 2011 een Formule 1-wagen van Toyota tot hun beschikking en het jaar erop een Renault uit 2010.

Testen is in de Formule 1 sinds een aantal jaar slechts beperkt toegestaan, en tijdens het seizoen geheel verboden. Er zijn wat uitzonderingen. Zo mag elk F1-team vier rechtelijnstesten per jaar doen. Ook mag er beperkt gereden worden in het kader van reclamedoeleinden. Verder is testen met een auto van het huidige jaar verboden. Wel mag er getest worden met een auto van twee of meer jaar oud. Deze truc paste Ferrari toe in 2009, toen er even sprake van was dat Michael Schumacher de geblesseerde Felipe Massa in Valencia zou vervangen.

Ferrari heeft ook bandentests voor Pirelli uitgevoerd. De Italiaanse renstal deed dit met een auto van twee jaar oud. Mercedes deed dat na de Grand Prix van Spanje niet. Lewis Hamilton en Nico Rosberg, beiden incognito met een zwarte helm, reden met de auto die Mercedes dit jaar gebruikt: de W04. Ferrari en Red Bull Racing deden daarover bij de FIA hun beklag, en zo kwam de zaak bij het internationale tribunaal van de autosportfederatie in Parijs terecht.

Betoog FIA

De FIA stelde vanochtend dat Mercedes’ test niet toegestaan was. Dat was wel het geval geweest wanneer de Duitse renstal toestemming had gekregen van de World Motor Sport Council (WMSC) én als andere teams ook waren uitgenodigd door Pirelli. “Testen tijdens het seizoen is, volgens Artikel 22, niet toegestaan, tenzij de WMSC ermee instemt”, vertelde FIA-jurist Mark Howard. “Charlie Whiting (de race director van alle F1-races, red.) kreeg een algemene vraag voorgeschoteld, namelijk of het was toegestaan een auto van dit jaar te gebruiken.”

“Zijn voorlopige antwoord was dat dat het geval zou zijn als de test bedoeld was voor Pirelli. Hij zou daar naar gaan kijken”, aldus Howard. Pirelli had echter ook de overige teams moeten uitnodigen. Dat zou niet zijn gebeurd.

Betoog Mercedes

Mercedes stelt dat er niets illegaals was aan de test. Pirelli heeft volgens de Duitse autofabrikant de test georganiseerd, betaald en uitgevoerd. “En dus niet door Mercedes. Daar gaat het om in Artikel 22, door wie de test is ondernomen”, aldus Paul Harris, de advocaat van het team.

Het draaide vandaag allemaal om dat éne artikel. In Artikel 22 van het sportieve reglement van de FIA staan de do’s en dont’s vastgelegd omtrent het testverbod. Harris stelt dat Mercedes alleen heeft uitgevoerd wat Pirelli van het team vroeg. “Pirelli bevestigt dat. Alle aanwezigen zijn unaniem over wat er is gebeurd, wie het deed en wie de leiding had. Het staat als een paal boven water dat Pirelli de test had ondernomen.”’

Typisch Formule 1, waarin iedereen telkens probeert een maas in de wetgeving te vinden om beter te worden. In het technische reglement gebeurt dit continue. Denk aan de dubbele diffusor in 2009, de F-duct in 2010 en de geblazen diffusor in 2011. In elk dichtgetimmerd artikel van FIA’s wetboek zit altijd wel een piepklein gaatje, en er is altijd wel een team die daar op inspringt. Vervolgens wordt zo’n onderdeel alsnog verboden. Meestal als het seizoen klaar is.

Betoog Pirelli

Het argument waarmee Pirelli zichzelf wil vrijpleiten is ook interessant. Dominique Dumas, de advocaat van de Italiaanse bandenfabrikant, stelt dat de FIA alleen haar leden kan bestraffen.  “Wij snappen niet dat de FIA disciplinaire maatregelen tegen ons wil ondernemen”, zegt Dumas. “Pirelli opereert binnen de rechten die het heeft gekregen van de FIA.”

“In de zaak die de FIA aanspande tegen Flavio Briatore (in 2008 teambaas van Renault, red.) gaf een expert aan dat de FIA, volgens de Franse wetgeving, recht mag spreken met betrekking tot sportieve statuten en zaken. Dat geldt niet voor partijen die niet in hebben gestemd met hun reglementen”, aldus Dumas, mikkend op Pirelli.

Morgen doen de vier rechters van het tribunaal hun uitspraak in de zaak.