Silly Season: De feiten & geruchten
Sutton Images
Het Formule 1-seizoen is halverwege en dat betekent dat het silly season in volle gang is. De geruchtenmolen draait volop rond – wie blijft zitten waar hij zit, wie moet voor zijn toekomst vrezen en wie is hot op de rijdersmarkt? Een overzicht van de feiten en geruchten.
Mercedes
Feit: Lewis Hamilton heeft een contract voor 2018. Oké, het kan altijd dat hij ons compleet verrast en aan het eind van het seizoen met pensioen gaat, zoals zijn vorige teamgenoot Nico Rosberg deed, maar het moet gek lopen wil Hamilton in 2018 niet aan zijn zesde seizoen bij Mercedes beginnen. Geruchten: De geruchten over een in theorie net zo verrassende transfer van Hamilton naar Ferrari zijn resoluut van de hand gewezen door Mercedes-teambaas Toto Wolff: “Lewis voelt zich hier thuis en staat nog anderhalf jaar onder contract, einde verhaal.” Diezelfde Wolff gaf recentelijk aan dat Hamiltons teamgenoot Valtteri Bottas in 2018 zo goed als zeker een tweede Mercedes-seizoen krijgt. Geruchten die andere coureurs aan Mercedes koppelen, zijn zo verstomd. Ferrari
Feit: Het contract van Sebastian Vettel loopt eind 2017 af, maar hij kan bijtekenen ‘wanneer hij wil’, verklaarde Ferrari-president Sergio Marchionne. En waarom niet? Vettel wint races, gaat aan kop in het WK en alleen een switch naar Mercedes zou geen stap terug zijn. Met Hamilton daar onder contract, lijkt de kans klein dat Vettel er neerstrijkt, en lijkt Ferrari zowel zijn beste als enige optie. Geruchten: De situatie van Kimi Räikkönen is anders. Marchionne heeft de 37-jarige veteraan recentelijk aangespoord er een tandje bij te zetten. De namen van Sergio Pérez, Carlos Sainz, Ferrari’s testrijder Antonio Giovinazzi en Formule 2-favoriet Charles Leclerc – eveneens een Ferrari-junior – worden genoemd, maar nog een jaartje Räikkönen is niet uitgesloten. Fernando Alonso hoeft in elk geval nergens op te rekenen. Red Bull
Feit: Geen team heeft zó met klem benadrukt dat hun coureurs vastliggen als Red Bull. Christian Horner en Helmut Marko hebben er haast een dagtaak aan te stellen dat Daniel Ricciardo en Max Verstappen nergens anders heen gaan en niet te koop zijn. “Voor nog geen honderd miljoen”, zei Marko zelfs over Verstappen. Geruchten: Verstappens manager Raymond Vermeulen vertelde op zijn beurt aan Formule 1 dat er geen sprake is van een voorcontract met Ferrari, ondanks geruchten in buitenlandse media. “Dat is niet zo”, aldus Vermeulen, volgens wie Verstappen in 2018 dus blijft zitten waar hij zit. Meer over de toekomst van Verstappen en hoe Vermeulen het ziet, lees je in Formule 1 nr. 10. Force India
Feit: Hij is een Mercedes-junior en Renault heeft een oogje op hem, maar Esteban Ocon staat tot en met 2018 bij Force India onder contract en het team wil hem absoluut houden. Geruchten: Sergio Pérez is aan zijn vierde Force India-seizoen bezig, maar of er een vijfde komt? De Mexicaan wilde vorig jaar eigenlijk vertrekken en werd bij Williams en Renault genoemd, al besloot hij bij Force India te blijven toen het belletje uitbleef van zijn droomteam: Ferrari. Pérez hoopt daar nog steeds op en kan anders waarschijnlijk weer op interesse van Williams en Renault rekenen. Wie Pérez, waar wel al mee onderhandeld wordt, eventueel moet opvolgen? Het team voelde vorig jaar weinig voor Wehrlein, maar door de Mercedes-link is een weer een jaartje volwassener Wehrlein misschien een optie. Zo ook, wellicht, DTM-titelkandidaat Lucas Auer, die sponsor BWT met Force India deelt en in Hongarije voor het team test. Williams
Feit: Wie betaalt, bepaalt, dus er bestaat weinig twijfel om Lance Strolls Williams-zitje. Begin dit seizoen was er wel de vraag of Stroll de Formule 1 aankan, maar een podiumplek en wat puntenklasseringen later lijkt die beantwoord. Geruchten: Blijft Felipe Massa, na terug te zijn gekomen van het misschien wel kortste Formule 1-pensioen ooit? Massa wil wel, terwijl Williams happy met hem is, al zegt het wel wat dat er tot Bottas’ vertrek geen plek meer voor Massa was. Als zich betere opties aandienen (Sainz of Pérez?) kan Massa wel eens écht met pensioen moeten. Toro Rosso
Feit: Red Bull bepaalt wat hier gebeurt. Geruchten: Carlos Sainz is misschien wel de meest besproken coureur op de rijdersmarkt, al komt dat wellicht ook omdat hijzelf geregeld zijn mondje roert, wat niet in goede aarde is gevallen bij Red Bull. Sainz ligt in principe vast en moet blijven, maar anderzijds heeft Red Bull aangegeven dat het hem voor de juiste prijs best wil verkopen. Daniil Kvyat heeft zichzelf geen goede beurt bewezen met twee botsingen in twee races, maar Red Bull staat vooralsnog achter de Rus. Kvyats grootste rivaal is Red Bull-junior Pierre Gasly. Zolang Sainz’ toekomst onduidelijk is, volgt er vermoedelijk geen duidelijkheid voor Kvyat en Gasly, met de verwachting dat Red Bull in elk geval één ervaren kracht bij Toro Rosso wil. Haas
Feit: Eigenaar Gene Haas heeft gezegd dat Romain Grosjean en Kevin Magnussen bij het Amerikaanse team blijven. Geruchten: Bij Haas is het stil, ondanks dat Grosjean openlijk naar Ferrari hengelde. Mocht de Scuderia onverhoopt toch voor hem aankloppen, zou je denken dat er wel met klantenteam Haas gedeald kan worden, met een Ferrari-pupil (Giovinazzi of Leclerc) als ruilmiddel. Renault
Feit: Met een contract op zak dat nog twee en een half jaar loopt, zit Nico Hülkenberg goed. Geruchten: Die zijn er genoeg. Niet over óf Jolyon Palmer vervangen gaat worden, maar wanneer (tijdens de zomerstop, later in 2017 of van de winter?) en door wie. Robert Kubica maakt er geen geheim van een comeback na te jagen, terwijl Sainz niet alleen voor 2018, maar zelfs voor dit seizoen met Renault in verband wordt gebracht. Testrijder Sergey Sirotkin zou ook een mogelijkheid zijn als invaller, maar lijkt voor 2018 geen topfavoriet. Buiten Kubica en Sainz moet voor 2018 ook aan Pérez, outsider Sébastien Buemi en misschien zelfs Alonso worden gedacht. Sauber
Feit: Sauber heeft nog geen coureurs aangekondigd voor 2018. Geruchten: Door de nauwe banden van zijn financiers met Sauber-eigenaar Longbow Finance lijkt Marcus Ericsson zeker te zijn. Al toonde hij vorig jaar interesse in een Force India-zitje en heeft Longbow, voor wat het waard is, publiekelijk benadrukt dat Sauber en Ericssons carrière verschillende ‘projecten’ zijn. Voor Pascal Wehrlein ligt alles open. Veel zal afhangen van of Sauber inderdaad met Honda in zee gaat, toch Ferrari-klant blijft of wellicht overstapt naar Wehrleins beschermheer Mercedes. In het laatste geval is Wehrlein misschien een blijvertje. Anders mogen de Ferrari- of Honda-pupillen wellicht op een Sauber-zitje hopen. McLaren
Feit: McLaren-directeur Zak Brown heeft gezegd dat het team verdergaat met Stoffel Vandoorne en teambaas Eric Boullier verklaarde al dat de Belg zeker is voor de lange termijn. Geruchten: Die zijn er volop, vooral aangaande de motorsituatie en Fernando Alonso. Breekt McLaren met Honda – en wordt het dan een Mercedes of toch een andere V6 achterin – of gaan de Britten en Japanners toch samen verder, waar het nu weer wat meer op lijkt? Het is een vraag die ook Alonso beantwoord wil zien voor hij over zijn toekomst beslist. McLaren wil hem houden, maar Alonso wil vooral weer winnen. Kan hij overtuigd worden dat dit mogelijk is met McLaren, dan lijkt een extra jaar aannemelijk. Zo niet, dan wordt dat een lastig verhaal, al lijkt Alonso ook beperkt te zijn in zijn opties, zeker aan de top na afzeggingen van Mercedes en Ferrari. Mocht hij vertrekken, dan is Sainz een mogelijke vervanger. Meer over de transfermarkt lees je in Formule 1 nr. 10, sinds donderdag bij abonnees op de mat,
verkrijgbaar in de winkel of hier te bestellen.
Feit: Lewis Hamilton heeft een contract voor 2018. Oké, het kan altijd dat hij ons compleet verrast en aan het eind van het seizoen met pensioen gaat, zoals zijn vorige teamgenoot Nico Rosberg deed, maar het moet gek lopen wil Hamilton in 2018 niet aan zijn zesde seizoen bij Mercedes beginnen. Geruchten: De geruchten over een in theorie net zo verrassende transfer van Hamilton naar Ferrari zijn resoluut van de hand gewezen door Mercedes-teambaas Toto Wolff: “Lewis voelt zich hier thuis en staat nog anderhalf jaar onder contract, einde verhaal.” Diezelfde Wolff gaf recentelijk aan dat Hamiltons teamgenoot Valtteri Bottas in 2018 zo goed als zeker een tweede Mercedes-seizoen krijgt. Geruchten die andere coureurs aan Mercedes koppelen, zijn zo verstomd. Ferrari
Feit: Het contract van Sebastian Vettel loopt eind 2017 af, maar hij kan bijtekenen ‘wanneer hij wil’, verklaarde Ferrari-president Sergio Marchionne. En waarom niet? Vettel wint races, gaat aan kop in het WK en alleen een switch naar Mercedes zou geen stap terug zijn. Met Hamilton daar onder contract, lijkt de kans klein dat Vettel er neerstrijkt, en lijkt Ferrari zowel zijn beste als enige optie. Geruchten: De situatie van Kimi Räikkönen is anders. Marchionne heeft de 37-jarige veteraan recentelijk aangespoord er een tandje bij te zetten. De namen van Sergio Pérez, Carlos Sainz, Ferrari’s testrijder Antonio Giovinazzi en Formule 2-favoriet Charles Leclerc – eveneens een Ferrari-junior – worden genoemd, maar nog een jaartje Räikkönen is niet uitgesloten. Fernando Alonso hoeft in elk geval nergens op te rekenen. Red Bull
Feit: Geen team heeft zó met klem benadrukt dat hun coureurs vastliggen als Red Bull. Christian Horner en Helmut Marko hebben er haast een dagtaak aan te stellen dat Daniel Ricciardo en Max Verstappen nergens anders heen gaan en niet te koop zijn. “Voor nog geen honderd miljoen”, zei Marko zelfs over Verstappen. Geruchten: Verstappens manager Raymond Vermeulen vertelde op zijn beurt aan Formule 1 dat er geen sprake is van een voorcontract met Ferrari, ondanks geruchten in buitenlandse media. “Dat is niet zo”, aldus Vermeulen, volgens wie Verstappen in 2018 dus blijft zitten waar hij zit. Meer over de toekomst van Verstappen en hoe Vermeulen het ziet, lees je in Formule 1 nr. 10. Force India
Feit: Hij is een Mercedes-junior en Renault heeft een oogje op hem, maar Esteban Ocon staat tot en met 2018 bij Force India onder contract en het team wil hem absoluut houden. Geruchten: Sergio Pérez is aan zijn vierde Force India-seizoen bezig, maar of er een vijfde komt? De Mexicaan wilde vorig jaar eigenlijk vertrekken en werd bij Williams en Renault genoemd, al besloot hij bij Force India te blijven toen het belletje uitbleef van zijn droomteam: Ferrari. Pérez hoopt daar nog steeds op en kan anders waarschijnlijk weer op interesse van Williams en Renault rekenen. Wie Pérez, waar wel al mee onderhandeld wordt, eventueel moet opvolgen? Het team voelde vorig jaar weinig voor Wehrlein, maar door de Mercedes-link is een weer een jaartje volwassener Wehrlein misschien een optie. Zo ook, wellicht, DTM-titelkandidaat Lucas Auer, die sponsor BWT met Force India deelt en in Hongarije voor het team test. Williams
Feit: Wie betaalt, bepaalt, dus er bestaat weinig twijfel om Lance Strolls Williams-zitje. Begin dit seizoen was er wel de vraag of Stroll de Formule 1 aankan, maar een podiumplek en wat puntenklasseringen later lijkt die beantwoord. Geruchten: Blijft Felipe Massa, na terug te zijn gekomen van het misschien wel kortste Formule 1-pensioen ooit? Massa wil wel, terwijl Williams happy met hem is, al zegt het wel wat dat er tot Bottas’ vertrek geen plek meer voor Massa was. Als zich betere opties aandienen (Sainz of Pérez?) kan Massa wel eens écht met pensioen moeten. Toro Rosso
Feit: Red Bull bepaalt wat hier gebeurt. Geruchten: Carlos Sainz is misschien wel de meest besproken coureur op de rijdersmarkt, al komt dat wellicht ook omdat hijzelf geregeld zijn mondje roert, wat niet in goede aarde is gevallen bij Red Bull. Sainz ligt in principe vast en moet blijven, maar anderzijds heeft Red Bull aangegeven dat het hem voor de juiste prijs best wil verkopen. Daniil Kvyat heeft zichzelf geen goede beurt bewezen met twee botsingen in twee races, maar Red Bull staat vooralsnog achter de Rus. Kvyats grootste rivaal is Red Bull-junior Pierre Gasly. Zolang Sainz’ toekomst onduidelijk is, volgt er vermoedelijk geen duidelijkheid voor Kvyat en Gasly, met de verwachting dat Red Bull in elk geval één ervaren kracht bij Toro Rosso wil. Haas
Feit: Eigenaar Gene Haas heeft gezegd dat Romain Grosjean en Kevin Magnussen bij het Amerikaanse team blijven. Geruchten: Bij Haas is het stil, ondanks dat Grosjean openlijk naar Ferrari hengelde. Mocht de Scuderia onverhoopt toch voor hem aankloppen, zou je denken dat er wel met klantenteam Haas gedeald kan worden, met een Ferrari-pupil (Giovinazzi of Leclerc) als ruilmiddel. Renault
Feit: Met een contract op zak dat nog twee en een half jaar loopt, zit Nico Hülkenberg goed. Geruchten: Die zijn er genoeg. Niet over óf Jolyon Palmer vervangen gaat worden, maar wanneer (tijdens de zomerstop, later in 2017 of van de winter?) en door wie. Robert Kubica maakt er geen geheim van een comeback na te jagen, terwijl Sainz niet alleen voor 2018, maar zelfs voor dit seizoen met Renault in verband wordt gebracht. Testrijder Sergey Sirotkin zou ook een mogelijkheid zijn als invaller, maar lijkt voor 2018 geen topfavoriet. Buiten Kubica en Sainz moet voor 2018 ook aan Pérez, outsider Sébastien Buemi en misschien zelfs Alonso worden gedacht. Sauber
Feit: Sauber heeft nog geen coureurs aangekondigd voor 2018. Geruchten: Door de nauwe banden van zijn financiers met Sauber-eigenaar Longbow Finance lijkt Marcus Ericsson zeker te zijn. Al toonde hij vorig jaar interesse in een Force India-zitje en heeft Longbow, voor wat het waard is, publiekelijk benadrukt dat Sauber en Ericssons carrière verschillende ‘projecten’ zijn. Voor Pascal Wehrlein ligt alles open. Veel zal afhangen van of Sauber inderdaad met Honda in zee gaat, toch Ferrari-klant blijft of wellicht overstapt naar Wehrleins beschermheer Mercedes. In het laatste geval is Wehrlein misschien een blijvertje. Anders mogen de Ferrari- of Honda-pupillen wellicht op een Sauber-zitje hopen. McLaren
Feit: McLaren-directeur Zak Brown heeft gezegd dat het team verdergaat met Stoffel Vandoorne en teambaas Eric Boullier verklaarde al dat de Belg zeker is voor de lange termijn. Geruchten: Die zijn er volop, vooral aangaande de motorsituatie en Fernando Alonso. Breekt McLaren met Honda – en wordt het dan een Mercedes of toch een andere V6 achterin – of gaan de Britten en Japanners toch samen verder, waar het nu weer wat meer op lijkt? Het is een vraag die ook Alonso beantwoord wil zien voor hij over zijn toekomst beslist. McLaren wil hem houden, maar Alonso wil vooral weer winnen. Kan hij overtuigd worden dat dit mogelijk is met McLaren, dan lijkt een extra jaar aannemelijk. Zo niet, dan wordt dat een lastig verhaal, al lijkt Alonso ook beperkt te zijn in zijn opties, zeker aan de top na afzeggingen van Mercedes en Ferrari. Mocht hij vertrekken, dan is Sainz een mogelijke vervanger. Meer over de transfermarkt lees je in Formule 1 nr. 10, sinds donderdag bij abonnees op de mat,
verkrijgbaar in de winkel of hier te bestellen.
Gerelateerd nieuws
Jock Clear over tussenstap Oliver Bearman: ‘Haas biedt ruimte voor de ideale leerschool’
09 oktober 2024 11:45 - Nieuws
Mercedes beschouwt 2025 niet als een tussenjaar, maar als een strijd om overwinningen
07 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Van titels naar fundamenten: James Vowles belicht de verschillen tussen Mercedes en Williams
07 oktober 2024 12:45 - Nieuws
Russell schrijft Mercedes-progressie toe aan ingenieur Allison én vormdip Red Bull
07 oktober 2024 08:00 - Nieuws